onsdag 23 november 2011

Mina tankar i halvtid

Halva kursen har nu gått och jag har kommit en bit på väg i mina tankar om dokumentation, framförallt hur dokumentationen kan gå till om man inte enbart använder traditionell fotografering med kamera eller papper och penna.
Tidigare när jag har dokumenterat har det framför allt varit i spontana situationer som inte har varit tillräckligt genomtänkta innan. Efter att ha kommit mer in i vad pedagogisk dokumentation egentligen handlar om tänker jag numera  på vad syftet med dokumentationen ska vara, vad som är viktigt  och hur jag ska dokumentera. Jag gör det också mer medvetet med målet att förändra eller förbättra.
Att använda iPaden som verktyg vid dokumentationen underlättar, både när man observerar en situation och sedan när man ska reflektera och analysera. Det är enkelt och går snabbt att ta bra foton och filmer, dessutom blir ljudet bra. Att filma och sedan göra små projekt i iMovie är enkelt och går fort, vilket också är positivt. Att sedan kunna titta på det dokumenterade, till exempel på Smartboarden, tillsammans med elever och/eller kollegor är en fördel på grund av att alla kan se samtidigt och diskutera det man sett direkt.

Det närmaste jag kommit att arbeta med portfolioliknande metod är att jag sparar texter och sagor som eleverna skriver. Det blir många berättelser eftersom jag i läs-och skrivinlärningen undervisar utifrån Tragetonmetoden, som innebär att eleverna lär sig läsa genom att skriva mycket på datorn.
Om jag skulle börja använda porfolio som metod att planera och utvärdera för att se elevernas utveckling skulle jag starta inom ett område och då läs-och skrivinlärningen. Det är lätt att följa utvecklingen i skrivinlärningen och tillsammans prata om vad som är bra och vad som kan bli bättre. Det är också ett område där jag tror att även de yngre eleverna kan vara, och känna sig, delaktiga. För övrigt tror jag att portfoliometoden i stort kanske fungerar bättre med äldre elever som på ett annat sätt kan var delaktiga i portfolioarbetet med planering och utvärdering av sin utveckling. Min slutsats är att jag i dagsläget är nöjd med det "portfolioliknande" arbetet jag gör och det kommer nog ta tid innan jag utvidgar det.

När det gäller dokumentation med iPaden tycker jag som sagt att den är lätt att använda när det gäller bild och film. Det var värre med radioprogrammet, vilket jag tyckte var svårt att göra, men det beror nog på att jag kan för lite än så länge. Det är emellertid aldrig för sent att lära så jag kanske i framtiden kan tycka att det är lätt att arbeta med till exempel Garageband också.

iPaden använder jag förutom vid dokumentation även i undervisningen. Det finns många bra appar med huvudräkning, eleverna skriver sina första ord och de gör små teatrar. Att det finns olika sätt att lära in på anser jag vara en stor fördel och då är iPaden både ett roligt och lättanvänt verktyg.

Nu ser jag fram emot nästa halva av kursen och hoppas lära mig ännu mer om hur man kan använda media och IKT på olika sätt i undervisningen.

Inga kommentarer: