söndag 12 juni 2011

Fler tankar om reflektionen

Jag har nog inte ändrat min tidigare uppfattning så mycket efter att ha läst ut boken, men har tänkt ännu mer på vad som läggs in i begreppet reflektera. Ofta tror jag att när vi blir ombedda att reflektera, i arbetet, på kurser eller i andra sammanhang tänker man nog ofta att "tänka efter" och utvärdera är det vi ska göra. Ofta ska man också reflektera runt den litteratur man läser på kurser och utbildningar också. Då är det väl också tankar man har om böckerna man skriver ner eller diskuterar.

För mig handlar nog reflektion om att ta reda på hur utveckling kan ske.
När jag beskrev min syn på reflektion sist tänkte jag nog mest på att man utgår från helheten i en situation, men inser nu att det kan vara bra att eventuellt dela upp en situation i mindre delar. Vem gjorde vad? Hur gjordes det? Jämför med Moons pusselläggande(Emsheimer m.fl 2005 s.44) som innebär att dela upp i bitar och sedan prova olika hela "pussel", eller lösningar som jag ser det. När man gör detta anser jag att det är bra att inte vara ensam om reflektionen. Det kan vara svårt att vara subjektiv, och koppla bort känslorna, som Anna i kapitlet om dansen uttrycker det(Emsheimer m.fl 2005 s.15. Om man då får andras tankar och perspektiv på vad som sker är det nog lättare att eventuellt "tänka om" för att förändra eller förbättra.

För att träna yngre elever att bli reflekterande tror jag bilder är bra att använda. Som det beskrivs i kapitlet om Bild och bearbetning (Emsheimer m.fl 2005)kan man be elevenrna att byta ut någon detalj i bilden och diskutera/reflektera om vad som händer, hur bilden kanske ändrar betydelse. Liksom vi vuxna ser saker på olika sätt gör eleverna det också och genom att lyssna på hur andra tolkar det de ser kan de bli medvetna om att det finns olika perspektiv utifrån samma bild.

Det viktigaste för att utveckling ska ske är att reflektera, våga släppa sina egna tankar och idéer och även lyssna på andras tolkningar. Som Emsheimer menar (s. 192) är det bra att våga utmana varandra. Jag tycker hela sista kapitlet om Metod och reflektion beskriver bra vad reflektion ska vara, och jag kommer använda det som "uppslagsbok" när jag blir behöver stöd i mina frantida reflektioner.