måndag 13 februari 2012

Filmprocess

Äntligen känns det som om jag är på god väg att bli klar med min film, en "dramadokumentär". Efter många små ändringar i manus är det klart nu.
Det började för ett tag sedan med att jag bestämt vad filmen skulle handla om. Då slog vädret om vilket gjorde att jag fick ändra lite utifrån de förutsättningar jag fick istället.

Jag hade ett färdigt manus som jag tänkte inte skulle bli så svårt att följa. Men så här i efterhand inser jag att Ella Lemhagen, som skrev i Granaths bok om manus, har rätt när hon säger att manusskrivandet pågår fram till inspelningsdagen. För min del pågick det till och med ända tills alla scener var inspelade och klara. Jag märkte att det var svårt att få alla "skådespelare " att säga exakt vad jag hade bestämt innan så jag fick ändra även några repliker i manuset.

Förutom de två huvudpersonerna är ca 20 barn inblandade i filmen och jag är förvånad över hur smidigt det gick med så många "statister" som inget hellre ville än att synas på filmen.
Jag behövde bara ta om ett par scener, då var en av dem ett misstag från min sida, jag vände iPaden mitt i en scen. Alltid lär man sig något, det går inte att vända ett filmklipp på ett enkelt sätt i iMowie, det bästa var att ta om scenen.
Det största problemet med att ta om scener var att "skådespelarna" hade svårt att agera och vara lika positiva som i de första. Jag hoppas ändå att det bara är jag som kommer märka detta i den färdiga filmen.

Nu återstår bara det sista, att göra filmen helt klar.

Nu ska jag snart publicera allt och funderar över vad och hur jag gjort.
När det gällde att skriva manus hade jag stor hjälp av Granaths bok, om  manusskrivande, i kapitelet " Från idé till färdigt manus". Det som inte funkade var att få texten där jag ville ha den  till exempel som att få replikerna mitt på sidan, (jag skrev direkt i blogpress).
När det gäller bildmanus var det lite krångligt att få bilderna på rätt ställe i förhållande till texten men det lyckades till slut.
Jag valde att enbart använda iMowie på grund av att jag tror det är smidigare att bara ha en app att arbeta med sedan när eleverna ska göra egna filmer, åtminstone i början. Jag blev lite sugen på att prova andra också efter att ha sett hur man kan göra med andra appar, men valde till slut enbart iMowie. Det blir ändå helt okej enligt min mening, och en bra början när man ska börja filma och redigera med unga elever.

3 kommentarer:

Veronica sa...

Ska bli så spännande att få se din film! Så många inblandade skådisar, det kräver sin regissör!

Katarina sa...

Nästan alla är ju statister, men de skötte sig riktigt bra :)

Anna sa...

Kul att följa dina tankar!! Ser fram emot att se din film!