onsdag 11 april 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer

Enligt LGR 11 ska skolan ansvara för att varje elev "kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande." Dessutom är det lärarens ansvar att "svara för att eleverrna får pröva olika arbetssätt och arbetsformer." Även lärarnas yrkesetiska råd menar att "lärare bör använda den teknik som kan underlätta arbetet, förbättra undervisningen och utveckla kommunikationen med föräldrar och elever.

Vi använder iPad och dator både i syftet att söka information och som skrivverktyg. Eleverna är vana vid dessa som skrivverktyg men lär sig mer och mer om dem som sökverktyg. Internet överhuvudtaget handlar mycket om läsning enligt Olle Findahl (Lärarnas nyheter 2010-05-25). Han menar att barnen lär sig känna igen och skriva bokstäver vilket kan ge positiva effekter på läsförmågan.

Ju mer vi använder media i skolan desto mer inser jag hur mycket eleverna kan och vet om detta. När det gäller pedagogiska program får de ofta lära mig hur de ska arbetas med och hur man kan hitta dem. Det som är viktigt är att vi vuxna, både i skolan och hemma är med och styr vad eleverna använder för program. Det får inte bara bli en sysselsättning utan syfte i skolan, och hemma är det viktigt att inte "fel" saiter används. Statistiken visar (Statens medieråd) att 97% av föräldrarna pratar med sina barn om vad de ser på när det gäller film och TV, vilket är positivt. Föräldrar anser också att TV har en positiv effekt på deras barn eftersom de lär sig saker. Även datorn och TV-spel har positiv inverkan på barnen som stimuleras och tränar fantasin anser föräldrarna.
Varje gång vi ska se på film i undervisningssyfte har de flesta redan sett dem i upplysande barnprogram på TV. Ofta ser de dessutom programmen i datorn. Det är inte så konstigt eftersom det enligt rapporten "Småungar och medier" är 1/3 av barn i åldern 5 till 9 år som ser på TV via datorn.

Beate Wickbom, webbstrateg/föreläsare, menade i Aktuellt att förståelsen mellan människor och omvärlden ökar, de sociala nätverken för individen breddas och för en del människor ökar möjligheten att träffa och umgås med andra än den närmaste kretsen med hjälp av sociala medier. Detta anser jag kan kopplas till LGR11 som säger att varje elev ska kunna "samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia."
Genom användandet av media ökar möjligheten för alla människor, även i fattiga länder där det dessutom är vanligt att många har tillgång till sociala media via datorer eller mobiler, att få kunskap om den övriga världen (Beate Wickbom).
På så sätt kan man lära i nuet istället för att enbart läsa sig till kunskap.

Referenser:
Skolverket, LGR 11 (2011). Edita, Västerås.
Statens medieråd (2010). Småungar och medier. Stockholm
Statens medieråd, Lärarnas yrkesetiska råd (2012-03-12). Råd om lärare och sociala medier.
Findahl, Olle (2010-05-25). Lärarnas nyheter.
Wickbom, Beate (2012-03-28). Aktuellt.

Avslutande tankar

Nu är kursen slut och jag har kommit en bra bit på väg när det handlar om att dokumentera, både i pedagogiskt syfte och i undervisningssyfte, även om jag fortfarande har en hel del att lära, det mesta skulle jag tro. Men jag har fått en början och kan förhoppningsvis komma vidare på egen hand.

Framförallt dokumenterar jag mer nu, mest med iPaden, nästan aldrig med kamera längre. Det är smidigt att ha allt samlat i iPaden och lätt att arbeta med materialet utan att behöva andra tekniska verktyg. Det är även lättare för eleverna att dokumentera när det görs på ett enkelt sätt, de klarar det mesta själva. Det blir fler och fler på skolan som också upptäcker hur lätt och roligt det är att dokumentera på olika sätt. Lenz Taguchi (1997) menar att det är viktigt att alla strävar i samma riktning och jag tror att vi är på väg åt rätt håll när det gäller dokumentation i olika former, och IKT är ett av verktygen.

Lärarnas yrkesetiska råd menar också att "lärare bör använda den teknik som kan underlätta arbetet, förbättra undervisningen och utveckla kommunikationen med elever och föräldrar." Vi har kommit en bit på väg här också, vilket jag tycker är kul. Alla klasser på skolan är på väg att starta en blogg för information, både om vad som har hänt och vad som kommer att hända. Tanken är att de äldsta eleverna (9 år) ska vara delaktiga i skrivandet. För deras del blir detta då ett sätt att kunna tänka till och reflektera över vad de gör och lär sig.

Tidigare har jag ansett att allt nytt tar tid från det man måste göra, men har ändrat åsikt i den frågan. Att eleverna i ettan fick datorer gjorde också sitt till förstås. Numera används datorer i stort sett dagligen. De skriver mycket, tar fram fakta och lär sig överhuvudtaget mer och mer när det gäller att arbeta med datorer.

Eleverna har också börjat göra filmer, inspirerade av den uppgift vi hade. De har en förenklad synopsis som består av sex frågor som de måste svara på innan de överhuvudtaget får börja. Det är frågor som har med handlingen att göra, som en berättelse med röd tråd. Att utgå från synopsis märkte jag ju själv underlättade mycket, sedan behövde eleverna enklare frågor som de förstod.
  • Vad ska det handla om?
  • Vilka är med i filmen? 
  • Var händer det?
  • Vad händer?
  • Vad gör det mer spännande?
  • Hur löser det sig? 
Samtidigt som de gör sin synopsis tränar de på att skriva en berättelse med handling. Så även om detta tog massor av tid, var väldigt rörigt men kul så var det undervisning men på ett annat sätt än vi alla är vana vid.  
Manus behövde de inte skriva än, jag själv märkte att det inte blev exakt som jag tänkt mig från början. Jag tog fasta på det Ella Lemhagen, i Manus och dramaturgi för film, menar att manusskrivandet håller på ända fram till inspelningen, och när det gäller barn är det nog ännu svårare att följa ett manus. Manusskrivandet får vi ta senare när de har läst sig mer. Det blev tillräckligt bra med enbart synopsis den här gången.

Den här kursen har gjort att jag kommer arbeta ännu mer med olika sätt att lära och dokumentera, bland annat med hjälp av IKT. Jag kommer också i större utsträckning våga släppa det gamla och invanda mer.





Referenser:
Lenz Taguchi, Hillevi (1997). Varför pedagogisk dokumentation? Stockholms universitets förlag. Stockholm
Statens medieråd, Lärarnas yrkesetiska råd (2012-03-12).  Råd om lärare och sociala medier.
Granath, Thomas (2006). Manus och dramaturgi för film. Liber AB. Malmö