måndag 6 juni 2011

Den svårfångade reflektionen

Vad är reflektion för mig idag? Det pratas alltid om att vi pedagoger ska ha tid för reflektion någon tid på dagen men vad är det vi ska göra då?

För mig innebär reflektion att man utgår från en situation, något som hänt eller ett sätt att arbeta på. Utifrån det frågar man sig varför man gjorde på ett visst sätt, hur det blev/fungerade, varför det blev bra eller dåligt och om något borde förändras och i så fall hur.
Det bästa är om man har någon/några att bolla med, reflektera tillsammans med, för att få nya infallsvinklar och idéer. Att våga släppa "sitt" tänk och lyssna på andras tankar är viktigt, även om man ändå kanske hamnar där man började i slutändan. Huvudsaken är att man vågat prövat andra tankar, det kan ju vara det nya som känns mest rätt också. Alla ser och uppfattar saker på olika sätt och det är alltid bra att få nya perspektiv.
På sidan 127 nämns detta "tänk inte som du brukar, tänk om och visa hänsyn genom att blicka hän mot något annat och oväntat och se och tänk via detta." När man gör det har man möjlighet att gå vidare i sin egen utveckling.

Ska bli spännande att se om min uppfattning ändrats när jag läst ut boken.

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag tycker om din sammanfattning om vad reflektion är för dig. Jag kan verkligen ta den till mig. Och att du skriver att det leder till att och tänka nytt och lyssna in olika perspektiv för attt tänka om. Det tror jag leder till att kvaliteten i skolan ökar och att det är helt avgörande för sin kompetens som lärare! Jag är glad att du är i min grupp, du har stor kompetens!

Katarina sa...

Tack! För mig känns det också som om vi i gruppen kommer kunna ge och lära mycket av varandra.