onsdag 11 april 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer

Enligt LGR 11 ska skolan ansvara för att varje elev "kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande." Dessutom är det lärarens ansvar att "svara för att eleverrna får pröva olika arbetssätt och arbetsformer." Även lärarnas yrkesetiska råd menar att "lärare bör använda den teknik som kan underlätta arbetet, förbättra undervisningen och utveckla kommunikationen med föräldrar och elever.

Vi använder iPad och dator både i syftet att söka information och som skrivverktyg. Eleverna är vana vid dessa som skrivverktyg men lär sig mer och mer om dem som sökverktyg. Internet överhuvudtaget handlar mycket om läsning enligt Olle Findahl (Lärarnas nyheter 2010-05-25). Han menar att barnen lär sig känna igen och skriva bokstäver vilket kan ge positiva effekter på läsförmågan.

Ju mer vi använder media i skolan desto mer inser jag hur mycket eleverna kan och vet om detta. När det gäller pedagogiska program får de ofta lära mig hur de ska arbetas med och hur man kan hitta dem. Det som är viktigt är att vi vuxna, både i skolan och hemma är med och styr vad eleverna använder för program. Det får inte bara bli en sysselsättning utan syfte i skolan, och hemma är det viktigt att inte "fel" saiter används. Statistiken visar (Statens medieråd) att 97% av föräldrarna pratar med sina barn om vad de ser på när det gäller film och TV, vilket är positivt. Föräldrar anser också att TV har en positiv effekt på deras barn eftersom de lär sig saker. Även datorn och TV-spel har positiv inverkan på barnen som stimuleras och tränar fantasin anser föräldrarna.
Varje gång vi ska se på film i undervisningssyfte har de flesta redan sett dem i upplysande barnprogram på TV. Ofta ser de dessutom programmen i datorn. Det är inte så konstigt eftersom det enligt rapporten "Småungar och medier" är 1/3 av barn i åldern 5 till 9 år som ser på TV via datorn.

Beate Wickbom, webbstrateg/föreläsare, menade i Aktuellt att förståelsen mellan människor och omvärlden ökar, de sociala nätverken för individen breddas och för en del människor ökar möjligheten att träffa och umgås med andra än den närmaste kretsen med hjälp av sociala medier. Detta anser jag kan kopplas till LGR11 som säger att varje elev ska kunna "samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia."
Genom användandet av media ökar möjligheten för alla människor, även i fattiga länder där det dessutom är vanligt att många har tillgång till sociala media via datorer eller mobiler, att få kunskap om den övriga världen (Beate Wickbom).
På så sätt kan man lära i nuet istället för att enbart läsa sig till kunskap.

Referenser:
Skolverket, LGR 11 (2011). Edita, Västerås.
Statens medieråd (2010). Småungar och medier. Stockholm
Statens medieråd, Lärarnas yrkesetiska råd (2012-03-12). Råd om lärare och sociala medier.
Findahl, Olle (2010-05-25). Lärarnas nyheter.
Wickbom, Beate (2012-03-28). Aktuellt.

Inga kommentarer: