måndag 24 oktober 2011

Min läranderesa

Nu har jag precis avslutat uppgiften som handlade om att göra ett radioprogram i garageband, villet inte var helt enkelt för mig. Allt krånglade i början, men egentligen berodde det nog på att jag inte kunde tillräckligt mycket. Det blev ett kort program till slut och nu gäller det bara att få det till bloggen.
Om man tänker på vad jag kunde när kursen startade är det ändå mycket, jag hade aldrig sett en padda innan kursstarten t.ex.

Att läsa litteraturen har fått mig att tänka till om vad och hur det är vi egentligen dokumenterar och gjort mig medveten om vikten av att veta vilket syfte dokumentationen ska ha. Innan var dokumentationen oftast oplanerad vilket ledde till att den på något sätt rann ut i sanden. Nu tänker jag istället till om vad och varför jag ska dokumentare.

Jag hamnade i en grupp som verkligen ger mig det stöd jag behöver och jag får mycket hjälp och stöd av dem när vi träffas.

Paddan har öppnat en ny värld för mig, jag filmar mycket mer än tidigare och allt man dokumentarat är mycket enklare att visa för eleverna. Förutom som dokumentationsverktyg använder jag och eleverna den i undervisningen, tex. med matematikappar och skrivtavlor. Genom att använda den istället för andra "tråkiga verktyg" gör att en del uppgifter blir roligare och går snabbare.
Ju oftare och mer jag/vi använder den desto mer upptäcker jag vilket bra vektyg det är.

2 kommentarer:

Veronica sa...

Visst är det ett fantastiskt verktyg! Kul attvläsa om alla lärdomar du gör på vägen, när man sätter ord på det inser man hur mycket vi lär oss på kursen.

Anonym sa...

Visst är det som Veronica skriver: man inser hur mycket man lärt sig när man sätter ord på det.

Håller med dig om vikten av syfte när man dokumenterar. En oplanerad dokumentation blir inte bra, & nu inser man vad man gjort för fel ibland. Med ett syfte så minskar även materialet och det blir lättare att analysera dokumentationen.

Roligt att du använder den i undervisningen med...

/Magnus